In the Life of: Nina werkt als servicemedewerker bij de NS

Nina werkt als servicemedewerker bij de NS. Al twee jaar helpt ze reizigers op de Amsterdamse stations met al hun vragen. Hoe is het om als servicemedewerker bij de NS te werken? Ik vraag het aan Nina:

servicemedewerker bij de ns

Wat doe je als servicemedewerker bij de NS?

Ik ben het eerste aanspreekpunt voor reizigers op een NS station. Ik verkoop treinkaartjes en verleen service.

Hoe ziet een werkdag voor jou eruit?

Mijn werk is een mix van het verkopen van treinkaartjes en het verlenen van service. Dit kan aan de servicebalie zijn, maar ook op het perron zelf. Zo assisteer ik bijvoorbeeld ook mensen met een handicap die de trein in of uit moeten komen.

Elke werkdag is anders. Dit begint al bij de werktijden. Ik kan ochtenddienst hebben of avonddienst. Daarnaast kan ik ingezet worden op verschillende stations, in mijn geval is dit de ringlijn van Amsterdam. Onder de ringlijn vallen stations als Amsterdam Sloterdijk, Amstel en Zuid. Maar ik kan ook ingezet worden op Haarlem en zelfs Almere of Lelystad. Ik werk echter het meest op een vast station.

Met welke vragen komen mensen bij jou?

De meeste vragen krijg ik over de vertrektijden van treinen. Het kan echter van alles zijn. Zo vragen mensen ook waar ze hun hotel kunnen vinden, waar ze metrokaartjes kunnen kopen of waar de toiletten zijn.

De meest gestelde vraag van toeristen is hoe ze naar Amsterdam Centraal kunnen komen. Een andere veelgestelde vraag is of ik mensen kan helpen als ze vergeten zijn in- of uit te checken. Dit kan ik pas 24 uur later doen, omdat het systeem van Translink (de eigenaar van de OV-chipkaart) dit moet verwerken.

Wat is de raarste vraag die je ooit hebt gekregen?

Mensen verwachten dat ik ze met alles kan helpen. Laatst kreeg ik de vraag hoe de windrichting staat tijdens een wandeling van Zandvoort naar Bloemendaal!

Toen ik eens op Amsterdam Centraal werkte, kreeg ik de vraag of er achter het station gevist mag worden.

‘Mensen verwachten dat ik ze met alles kan helpen’

Ha! Je maakt dan zeker ook weleens gekke dingen mee? 

Zeker. Er zijn veel zwervers die we elke dag uit het station moeten zetten. Dit doen we met ondersteuning van Veiligheid & Service. Sommige slapen bijvoorbeeld in de fietsenstalling. Zo kunnen de reizigers niet bij hun fiets.

Ook kom je mensen tegen die bijvoorbeeld geen kaartje hebben of zichzelf iets aan willen doen. Ik heb weleens gemaakt dat iemand voor de trein sprong.

Wat weten mensen niet over werken bij de NS?

Mensen hebben vaak een slecht beeld van de NS. Ook in de media worden ze niet altijd goed neergezet. Veel problemen op het spoor liggen eigenlijk bij ProRail maar in de media worden ze bij NS neergelegd. Op Dumpert.nl vind je weleens filmpjes van conducteurs die slapen in de coupe. Slapend rijk worden staat er dan bij. Dat is natuurlijk niet handig.

Ik vind NS als werkgever heel goed. Er zijn goede arbeidsvoorwaarden en er wordt meegedacht als je bijvoorbeeld vrije dagen wilt opvragen. Daarnaast heerst er een familiegevoel. Mensen zeggen elkaar gedag en het is altijd gezellig als je samen bijvoorbeeld een opleidingsdag hebt.

Ken je alle stations uit je hoofd?

Niet alle stations, maar wel alle vertrektijden haha! Ik moet zeggen dat het wel handig is als je de stations en de afkortingen uit je hoofd kent. Als je kaartjes verkoopt kan je makkelijk via de afkorting het station vinden.

‘Ik ken alle vertrektijden uit mijn hoofd’

Wat vind je leuk en minder leuk aan je werk?

Mijn collega’s zijn heel leuk. Daarnaast houd ik van de afwisseling. Ik kan zowel op het perron of achter de balie werken. Ook krijg ik telkens met nieuwe situaties en mensen te maken.

Natuurlijk zijn er ook dingen die minder leuk zijn. Veel vragen die je krijgt zijn hetzelfde. Dit is soms heel vermoeiend. Ook is niet elke reiziger even aardig of begripvol. Ik heb vaak te maken met boze mensen die mij de schuld willen geven van een organisatorisch probleem, bijvoorbeeld een trein die uitvalt.

De OV Chipkaart is voor veel mensen ook een punt van ergernis, echter maakt NS als bedrijf ook alleen gebruik van de kaart om haar producten erop te zetten. De kaart is geen eigendom van NS, veel mensen weten dit niet. Ook al wil ik mensen helpen met hun kaart lukt dit soms niet omdat ik er de software niet voor heb.

servicemedewerker bij de NS

Mag je gratis reizen met de trein?

Ja. Ik mag gratis tweede klas reizen. Mijn partner ook. Voor een klein bedrag per maand kan ik dit omzetten naar eerste klas.

Heb je nog andere leuke voorwaarden?

NS heeft een heel goed pensioen. Daarnaast kan je ook makkelijk wat extra geld bijverdienen door meer shifts te werken. Bovenop je rooster kan je oproepdiensten draaien. Je krijgt 60 euro extra bovenop je salaris als je een oproepdienst draait. In het weekend is dit nog meer.

Heb je tips voor mensen die ook servicemedewerker bij de NS willen worden?

Als servicemedewerker is het belangrijk dat je geduldig bent, de klant voorop stelt en je goed kan inleven in anderen.

Tot slot, zien we jou de komende tijd nog op het NS perron?

Ja. Ik heb een heel leuk team en ik heb het naar mijn zin. Er zijn ook mensen die doorstromen naar conducteur of bij NS op het kantoor in Utrecht gaan werken. Wie wie weet wat de toekomst brengt!

*Nina heet in het echt geen Nina. Vanwege de privacy is de naam aangepast.

Image credit: NS beeldbank

2019-01-14T13:19:19+00:00

Leave A Comment