Volgens LinkedIn zijn er maar liefst 50,000 vaardigheden in de wereld. Welke vaardigheden zijn staan goed op je LinkedIn profiel? Om hierachter te komen heeft LinkedIn onderzoek gedaan naar welke vaardigheden in trek zijn bij bedrijven. Hiervoor heeft LinkedIn gekeken naar de vaardigheden op profielen van mensen die populair zijn bij werkgevers. Het onderzoek maakt een onderscheid tussen soft skills en hard skills

Meest populaire soft skills

1. Creativity 
Creativiteit zal niet snel worden overgenomen door robots, terwijl er veel behoefte is aan creatieve oplossingen.
2. Persuasion
Je product, platform of idee kan heel goed zijn, maar je moet wel anderen hiervan kunnen overtuigen.
3. Collaboration 
Projecten worden steeds complexer, zeker met de komst van artificial intelligence. Hierdoor wordt samenwerking steeds belangrijker.
4. Adaptability 
Je makkelijk kunnen aanpassen is belangrijk in de huidige wereld die snel verandert.
5. Time Management 
Een basis vaardigheid waar je veel aan hebt in je hele carrière.

Meest populaire hard skills: 

1. Cloud computing
Steeds meer bedrijven gaan in de cloud werken. Bedrijven hebben dus mensen nodig die hier verstand van hebben.
2. Artificial intelligence
Kunstmatige intelligentie zal steeds meer aanwezig zijn in onze wereld.
3. Analytical reasoning
Bedrijven verzamelen heel veel data. Dit betekent dat er ook mensen nodig zijn die beslissingen op basis van deze data kunnen maken.
4. People management
Het is lastig om een goede people manager te zijn, daarom is het een waardevolle vaardigheid om te bezitten.
5. UX design
UX design is nodig om de digitale wereld voor mensen begrijpelijk te maken.
6. Mobile application development
Deze vaardigheid is al een tijdje populair. Bedrijven maken langzaam de verandering van desktop naar mobile.
7. Video production
Veel mensen bekijken video’s op internet. De vraag naar mensen die verstand hebben van video production neemt daarom toe.
8. Sales leadership
Er is altijd veel vraag naar mensen die goed zijn in sales.
9. Translation
We zijn meer verbonden met de rest van de wereld dan ooit tevoren. Vertalers helpen met het weghalen van de taalbarrière.
10. Audio production
Net als video, is er ook veel interesse in podcasts wat tot een grote vraag naar deze vaardigheid leidt.
11. Natural language processing
Steeds meer technologieën zijn afhankelijk van spraak, denk aan Alexa en Google Home. De vaardigheid natural language processing is dan ook populair.
12. Scientific computing
Scientific computing is nodig om veel data te verwerken.
13. Game development
De vraag naar mensen die games kunnen ontwikkelen blijft hoog.
14. Social media marketing
Social media blijft een populaire manier om te communiceren met anderen. Er blijven ook telkens nieuwe platformen bijkomen.
15. Animation
Zolang mensen video’s blijven streamen en GIF’s versturen zal er vraag zijn naar mensen met kennis van animation.
16. Business analysis
Vergelijkbaar met data-driven decision making, bedrijven zijn afhankelijk van business analysts om te helpen met het maken van strategische beslissingen.
17. Journalism
In marketing en content teams is er veel vraag naar mensen die verhalen kunnen vertellen.
18. Digital marketing
Met de opkomst van alles digital, is het geen verrassing dat digitale marketing een populaire vaardigheid is.
19. Industrial design
De vaardigheid om iets te ontwerpen dat praktisch is en er ook mooi uit ziet.
20. Competitive strategies
Bedrijven hebben te maken met veel competitie en zijn op zoek naar mensen die hun kunnen helpen om de competitie voor te blijven.
21. Customer service systems
Een slechte ervaring met een bedrijf kan leiden tot veel rumoer op social media. Het hebben van een goede customer service is daarom erg belangrijk.
22. Software testing
Er wordt veel nieuwe software naar buiten gebracht. Dit betekent dat er ook veel mensen nodig zijn die ervoor zorgen dat deze software ook daadwerkelijk werkt.
23. Data science
Data science is al een tijdje een populaire vaardigheid en dat zal nog wel even zo blijven.
24. Computer graphics
Onze digitale wereld verandert van 2D naar 3D. Bedrijven zijn op zoek naar mensen die kunnen helpen met deze transitie.
25. Corporate communication
Door social media kunnen fouten snel wereldwijd bekend worden. Mensen met vaardigheden in corporate communication kunnen met deze lastige situaties omgaan.

Lees ook:

Zo word je door recruiters beter gevonden op LinkedIn