Als mensen je LinkedIn profiel bezoeken, is een van de eerste dingen die ze zien je samenvatting. In je LinkedIn samenvatting vertel je je verhaal. Wie ben jij? Waar sta jij voor en wat voeg jij toe?
Voordat je begint met het schrijven van je samenvatting moet je goed nadenken wat je wilt overbrengen en aan wie. Als je net bent afgestudeerd en op zoek bent naar een baan zal je ideale lezer een recruiter zijn. Je kan je dan focussen op je vaardigheden en een duidelijke call to action. Als je freelancer bent en op zoek bent naar nieuwe klanten zal je samenvatting zich meer richten op jouw diensten en/of product.
Hier lees je waar een goede LinkedIn samenvatting aan voldoet:

In bovenstaande omcirkelde box wordt je samenvatting getoond. Natuurlijk met een betere tekst! Source: LinkedIn
De eerste zinnen
Je samenvatting wordt voor bezoekers van je profiel niet in zijn geheel vertoond. Alleen de eerste zinnen. Op mobiel is dit nog minder. Bezoekers moeten op ‘lees meer’ klikken om je volledige samenvatting te zien. De eerste zinnen van je LinkedIn samenvatting moeten de lezer uitnodigen om meer te willen weten. De eerste zinnen zetten ook de toon voor de rest van je samenvatting.
Je kan ervoor kiezen om in de eerste zinnen wat grappigs en persoonlijks te vertellen, zoals Craig:
After the realisation set in that I will not be making it as a pro footballer or Wimbledon great (I wasn’t close), I spent many evenings trawling the local press and digital job boards seeking the dream role that was out of reach. So it is no surprise that I now work in an industry which rewards me for helping people realise their potential and setting them on their way to achieving great things.
Wat ook goed werkt, is om gelijk duidelijk te maken wat je doet en waar je om bekend wilt staan, zoals Christina:
Digital Marketer specializing in analytics, SEO, email marketing, content marketing, social media marketing and advertising. I got my start in digital marketing at Jobscan.co a tech startup based in Seattle that empowers Jobseekers with the tools and knowledge they need to get through the ATS that filter resumes. As the first full-time hire to the company, I grew marketing efforts to over 1M sessions/month and lead 12+ ROI positive marketing channels.
Het is in de eerste zinnen gelijk duidelijk wat ze doet, hoe ze dat doet en wat haar resultaten zijn.
Vertel een verhaal
Je samenvatting heeft ruimte voor 2,000 karakters. Dit is genoeg ruimte om te vertellen over je carrière. Schrijf in de eerste persoon en bedenk welk verhaal jij wilt vertellen. Hier kun je context geven aan je werkervaring en hoe je bent gekomen op dit punt in je carrière.
Je kan bijvoorbeeld in je samenvatting vertellen over je passie voor een specifiek werkveld of hoe je graag werkt met bedrijven die duurzaamheid voorop hebben staan. Ook kan je specifieke werkervaring uitlichten en vertellen waar je goed in bent en wat je hebt bereikt. Wees ook niet bang om authentiek en persoonlijk te zijn.
Als je niet weet waar je moet beginnen of wat je moet vertellen, kunnen de volgende vragen je helpen:
- Welk probleem los je op voor anderen?
- Waarom doe je het werk wat je doet?
- Wat zijn je doelen en ambities?
- Waarom ben je geïnteresseerd in je werkgebied?
- Wat heb je geleerd van je studie en/of baan?
Cijfers
Door middel van cijfers kan je snel, in een oogopslag, weergeven wat je hebt bereikt op werk. Ook kan je persoonlijke successen delen. Feiten en successen zijn makkelijk om te zetten naar cijfers:
Het openingspercentage van de nieuwsbrief is door mijn verbeteringen verhoogd van 30% naar 55%.
Cijfers die je kan noemen zijn bijvoorbeeld een toename in omzet, winst, klanten, paginaweergaven, klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid etc.
Ook kan je successen van je werkervaring combineren, als je bijvoorbeeld bij drie verschillende startups verantwoordelijk bent geweest voor business development, wordt dit:
Bij startups in verschillende industrieën heb ik de omzet in de eerste 3 maanden verhoogd met minimaal 25%.
Het noemen van cijfers in een verhaal zorgt ervoor dat het verhaal beter binnen komt.
Specialiteiten
Door een alinea met specialiteiten toe te voegen aan je samenvatting kan je een overzicht geven waar je goed in bent en ook belangrijke keywords verwerken. Deze staat vaak onderaan je samenvatting. Jeff Weiner, de oprichter van LinkedIn, heeft onderaan zijn samenvatting het volgende staan:
Specialties: general management, corporate development, product development, business operations, strategy, product marketing, non-profit governance
Ga na wat de keywords zijn in jouw industrie en waar je op gevonden wilt worden. Deze kan je onderaan je samenvatting toevoegen.
Media
Ons brein is visueel ingesteld. Afbeeldingen worden sneller door het brein verwerkt dan tekst.
Hier kan je goed gebruik van maken in je samenvatting. Je kan namelijk media toevoegen, denk aan documenten, afbeeldingen, links naar websites, video’s en presentaties. Als je werkzoekend bent kan je hier ook je CV toevoegen.
Door media kan je je verhaal op een andere manier vertellen. Je kan het laten zien.
Veel mensen maken geen gebruik van media op hun profiel, terwijl het een makkelijke manier om jezelf te onderscheiden van anderen.
Zorg natuurlijk wel dat de media ook echt iets toevoegt aan het verhaal dat je wilt vertellen.
Call to Action en Contactgegevens
Welke actie wil je dat bezoekers van je profiel ondernemen? Waarvoor kunnen mensen met jou in contact komen?
Roep ze vervolgens ook op om deze actie te ondernemen en laat mensen weten hoe ze met je in contact kunnen komen:
✉ je emailadres
✆ je telefoonnummer
Geef een reactie